torsdag 5. mai 2011

Cupcakes på oppfordring

Ser ut som jeg har blitt matspaltist her på bloggen. Etter sist helgs konfirmasjon, har jeg fått spørsmål om oppskrift på cupcakes. Det er alltid hyggelig å få skryt av godt bakeverk, så jeg lar meg lett overtale til å dele oppskriften. Som tidligere nevnt har jeg kjøpt kakeboken fra det Hummingbird Bakery, det kan du lese om her. Min version av cupcakes har sitt utspring fra nettopp denne boken.
 
Smaken på kaken er en ting, men pyntingen er det som gjør det lille ekstra. Til høsten har jeg tenkt å ha  inspirasjonskveld, hvor jeg lærer bort hemmeligheten med en vellykket topping, høres det interessant ut?
Her kommer oppskrift på vanilje og bringebær cupcakes og sjokomocca cupcakes. Regner med at fargesymbolikken er forståelig!?
12 stk cupcakes

Dette trenger du


120 / 100 g hvetemel
140 g sukker
1 ½ ts bakepulver
20 g kakaopulver
40 romtemperert smør
1,2 dl lettmelk
1 egg
1 ts vaniljesukker
frosne bringebær

Topping

300 g melis
1/2 ts vaniljesukker
100 g romtemperert smør
40 g kakaopulver
40 g romtemperert smør
80 g mandarin kremost
0,3 dl lettmelk
0,3 dl lettmelk
2 ss sterk kaffe

170 º i 20 min

Slik gjør du

Ha alt det tørre og smør i en matprosessor. Bland på lav hastighet, til det får en grynete konsistens. Tilsett melk, og visp godt sammen. Ha i egget og bland godt. Det er smart å sette papirformene i en muffinskakeform, da beholder kakene den fine fasongen. Bruk en skje til å fylle muffinsformene 2/3 fulle, og  putt to frosne bringebær i hver form. Stek dem på midterste rille i ovnen. Når du kjenner på dem skal muffinsene ha en svampaktig konsistens, og være pent gylne. La kakene hvile litt i brettet, før du setter dem på en rist for avkjøling.
Visp melis,vaniljesukker, smør og kremost/ kakaopulver i matprosessoren, til det er godt blandet. Tilsett melk og kaffe og visp det sammen, sett opp hastigheten på maskinen og pisk til en lett og luftig krem.
Cupcakene blir lekkere hvis du bruker en kakesprøyte til å påføre toppingen. Pynt ellers etter eget ønske, det er masse fin kakepynt å få kjøpt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar