onsdag 9. mars 2016

Rødt, hvitt og blått


Maritime farger!
Det setter standarden på min putekolleksjon til sommeren.
Hørtes det ikke rasende flott ut; Putekolleksjon?
Skal vel litt mer til enn noen strikkemønster på trykk, før man kan titulere seg som designer?
Uansett blir sommerens puter i friske, maritime farger og mønster.
Jeg har laget dem akkurat slik jeg ser for meg de vil kle en hyttevegg eller terrasse på en solfylt dag, hvor det stråler og blinker fra sjøen. Putene har jeg gitt navnene Fisken i vannet, Maritim sikk sakk og Røde bomber. Alle tre modellene er strikket på pinne 5 i samme farger av Vamsegarn fra Rauma.



I tillegg til putene holder jeg på med matchende runde spisebrikker. Mulig det blir en tevarmer også, ihvertfall blir det et deilig slumrepledd i  jeansblå farge. 
Håper jeg kan skape litt sommerfølelse på hytta i påsken, slik at det kan bli noen fine utendørsbilder av strikketingene mine. Det heter jo så fint; Fake it til you make it! 
Skulle det vise seg at sneen laver ned, får jeg heller utsette bildetakingen til litt senere.


Det å ta bilder av det ferdige resultatet er en kreativ og spennende prosess, mens å skrive og tegne mønster appellerer til den mer systematiske og organisatoriske siden av meg. Det er viktig at mønstrene blir gjennomgått av en som kan lese strikkemønster, så jeg har inngått et lite samarbeid med min eldste datter om korrekturlesing.
Har du strikkedilla, litt sånn som meg og liker å ha noe å beskjeftige deg med i ledige stunder? Hva har du på pinnene i disse dager? Ser det er veldig mange som strikker de mest fantastiske mønster på sokker og votter. 
Morsomt hvis du vil dele!




8 kommentarer:

  1. Flinke Hanne!

    SvarSlett
  2. Flotte ting du lager, så dyktig. Jeg har ikke noe på pinnene. Har egentlig gitt litt opp strikking. Synes det er gøy, men er aldri fornøyd med resultatet. Jeg strikker for løst og ujevnt og må bruke en hel pinnestørrelse mindre enn originalen.

    Vi har tatt turen til hytta, ja. I fire dager håper jeg. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  3. Så fine puter,
    Selger du mønster/oppskrifter på disse?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du liker mine puter!
      Mine vårlige puter med mønster kommer i Familien nå før påske. Sommerens puter er som du ser ikke helt ferdige ennå, men kommer også på trykk i Familien. Legger ut mer informasjon når det nærmer seg.

      Slett
    2. Takk for tilbakemelding:)
      Okei gleder meg trenger nye ting å strikke.
      Det er utrolig fine ting du lager, og fine farver.
      Bladet skal kjøpes når det kommer i salg :) :)

      Slett
  4. Du er designer Hanne. Flotte puter og veldig gøy. Jeg liker blåfargene. Synes det høres interessant ut med strikkede spisebrikker. De er jeg også interessert i. Har du designet eller finnes mønster på nett. Akkurat nå er jeg mellom strikkeprosjekter. Har stikket 2 sjal, 3 klompelompe skjørt, 1 poncho siden desember. Nå er jeg i tenkeboksen for hva jeg skal begynne på, venter på dine mønstre. De kommer i neste uke da forstår jeg (uken før palmehelgen).
    14. mars skal jeg til Oslo på Aleris for å avtale operasjon i ve skulder, så kanskje pinnene må legges bort for en stund.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mønster kommer ikke neste uke, men uken etter det.
      Det er jeg som står bak oppskrift og design på de siste tingene jeg har vist frem på bloggen.
      Jammen har du vært produktiv i vinter! God bedring med skulderen, håper du ikke må vente for lenge på operasjon.

      Slett
  5. Muito lindo.
    Amo azul.
    Saudades de você, minha amiga.
    Um abraço.

    SvarSlett