torsdag 11. april 2013

Kan by på baugetter!


Mye på tapetet?
Av og til er det slik at alt skal skje på en gang. Slik har det vært for meg denne uken. Det har vært litt av hvert å ordne før forestående reise, både på jobb og privaten. I tillegg har kveldene vært fylt opp med hygge og sosialt samvær 
Jeg har hatt innlosjerende på rom 201 (gjesterommet), og besøket mitt er en skikkelig morgenfugl. Det resulterte i en liten skravlestund på badet mens vi tok vårt morgentoalett, min kjære venninne og jeg. 
Hva skulle man gjort uten gode venninner?
Med seg i kofferten denne gangen hadde hun noen helt fantastiske pashminaskjerf i nydeligste, fine ullkvalitet.
Jeg valgte meg ett i blått, er det ikke flott?


Så til det dagens innlegg egentlig skulle handle om; Mine vellykkede, nybakte baugetter. 
Jeg kan by på en liten smakebit i form av bilder og oppskrift. 
På en snarvisitt innom Clas Ohlson i forrige uke fant jeg dette smarte stekebrettet til å steke baugetter på. 
Ting er jo til for å brukes, så det kunne ikke gå alt for lenge før jeg  tok det i bruk.


baugetter med aprikos og valnøtter

3 baugetter
ca 30 min + tid til heving og steking i ovnen

Dette trenger du:

30 g fersk gjær
7 dl hvetemel
2 dl grovt speltmel
2 ss rapsolje
4 dl vann
1 ts salt
½ dl tørkede aprikoser
½ dl valnøtter

250° i 15-20 min

Slik gjør du:

Smuldre gjæren ned i en bakebolle og rør den ut i lunkent vann. Ha i hvetemel, speltmel, olje og salt og rør deigen godt sammen. Den blir skikkelig klissete! Tilsett grovhakkede aprikoser og valnøtter. Dekk bollen med plast og la den heve i ca 2 timer.
Skrap deigen ut på et godt melet arbeidsbord, jeg brukte speltmel til å bake ut bagettene mine. Del deigen i tre emner og dra dem litt avlange før du plasserer dem på stekebrettet.
La baugettene etterheve under klede i ca 20 min, og skal stekes midt i ovnen til de får fin farge.
Avkjøles på rist.
Nytes lunkne og passer supergodt til all slags ost!

Nyt dagen!

3 kommentarer:

  1. Bagettene ser helt proff ut. Takk for tips om stekbrettet.

    SvarSlett
  2. Godt venninneskap er uvurdelig kjære H. Takk for koselig morgenstund,innlosjering og venninneprat.

    SvarSlett
  3. Está linda neste azul.
    Maravilhosa semana.
    Beijo.

    SvarSlett