torsdag 12. mai 2011

Ny duk under arbeid

For en tid tilbake, var jeg så heldig å få rote litt i min mors restestoffer. Der fant jeg mye fint, som fikk være med hjem til mitt syrom. Blant stoffene fant  jeg en rest av et lyst denim stoff, et ensfarget beige, et storrutet i blått og hvitt, og til slutt et nydelig stomønstret linstoff i blånyanser på hvit bunn. Så kom utfordringen å utnytte stoffbitene maksimalt. Jeg hadde planer om å sy en kvadratisk duk, men var usikker på hvor stor jeg ville klare å få den. Jeg har endt opp med en quilt/ duk som består av 5 x 5 blokker, og den måler ca 100 x 100 cm. En fin størrelse til mitt lille runde utebord på hytta. Passe sommerlig og maritimt, syns jeg.
 
En quilt må alltid ha en lukkekant. Jeg endte opp med å sy sammen alle stoffrestene til en lang remse, og da mener jeg alle restene. Hadde ikke så mye som en liten lapp igjen, når remsen var ferdigsydd, her har jeg virkelig utnyttet stoffene maksimalt. Har valgt å quilte veldig enkelt langs stoffsidene i hver blokk og brodert et lite rosemotiv i den beige ruten. Malen til rosemotivet har jeg fått av min kjære S, og nå fikk jeg endelig benyttet den. Syns den gjør seg flott i blått på det beige. Når jeg tegner opp rosemotivene benytter jeg en penn, hvor streken forsvinner etter ca 24 timer. Genialt ikke sant? Det betyr at mine fire nytegnede roser skal syes i løpet av dagen. Det passer perfekt, for i ettermiddag skal minstejenta på hip-hop kurs, og da har jeg litt å pusle med, mens jeg venter! Skal legge ut bilde når jeg er ferdig med prosjektet. Håper å ha det ferdig i løpet av et par uker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar