onsdag 11. mai 2011

Frokost på terassen

Når barna er ute av huset og på vei til skolen, er det deilig å kunne nyte frokosten på terrassen! Ja, på jenteklubben i går kveld, kom vi inn på hva som er forskjellen på en altan, balkong, terrasse og veranda. 
Jeg har i 25 år trodd at jeg har en veranda, men der har jeg tatt feil. Pr definisjon har jeg en terrasse, så dermed må innleggene her og her korrigeres. Videre vil det hete terrasseliv og ikke verandaliv under etiketter. Rett skal være rett! 
Kan også opplyse andre uvitende, om at Kongens balkong ikke er en balkong, men en altan. Dette fordi slottets altan er taket på en buegang. En ting er sikkert, man lærer så lenge man lever!
Jeg er helt avhengig av marmelade til frokost, denne kan bli din favoritt også!

Dette trenger du:

3 små glass
400 g tørket aprikos
1 sitron
vann til bløtlegging
250 g sukker
Slik gjør du:
Kok opp en kjele med vann, legg aprikosene i bløt 2 timer. Kok aprikosene møre i bløtleggingsvannet, vannet skal så vidt dekke aprikosene i kasserollen. Kok under lokk i ca 15 minutter. Rør om en gang i mellom. Skyll godt av skallet på sitronen, skrell med potetskreller og finstrimle skallet. Rens fruktkjøttet for hvite hinner og del i små biter og tilsett i kasserollen sammen med sukkeret.
Kok opp og la småkoke under stadig omrøring i ca 20 minutter til marmeladen er blank og tykk.
Det gjelder å ta vare på de små gleder i hverdagen, som en god kopp te, en skive med marmelade og avisen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar