tirsdag 24. mai 2011

På hagebesøk

Hallo til deg, på en forblåst tirsdag!
Jeg har lenge hatt lyst til å vise frem hagen til en veldig god venninne av meg. Men, jeg har måttet vente litt med å ta med fotoapparatet, slik at hagen kunne få litt flere farger.
 
Min venninne har en egen glede av å holde på ute i sin vakkre hage.
Rett etter middag, er det ut i hagen for å kunne stelle litt med beddene eller plante om. Se etter om det har kommet mer kart på stikkelsbærene, eller gi nytt vann til fuglebadet.
Jeg liker godt alle de fine gjenstandene hun benytter for å markere at hun for eksempel har plantet en ny staude eller rose. Samtidig som de har en praktisk funksjon, er de dekorative elementer i hennes flotte hage.
Hagen min er stadig under utvikling forteller hun. I år skal det komme opp ny levegg for skjerme litt ved utesitteplassen -der skal det plantes nye klatreroser.
Hva skal det til for å ha en slik frodig hage, tenker du kanskje?
Hun forklarer at hun er nøye med å gjødsle og holde ugresset vekk. Videre er det en fordel å tenke litt på hvilke planter som passer hvor, sol og skygge, kan bety mye for om plantene vil trives.
Det er også viktig å tenke komposisjon, lave og høye vekster, farger på blomst og bladverk.
Noe hun ikke nevner, men jeg vet som kjenner henne godt, er at det ikke gjør noe er å være kreativ i tillegg! Hun er en dame med estetisk sans, og en egen evne til å gjennomføre det hun holder på med, med sikker stil.
Samtidig har naturen ofte sin egen vilje. Plutselig dukker det opp noen søte små stemorsblomster, som har sådd seg selv fra i fjor.
Velkommen igjen litt senere i sommer sier hun. Bare vent til alle rosene mine blomstrer, da er hagen et nydelig skue.
Heldig er jeg, som kan komme tilbake, for å glede meg over alle sanseinntrykk, en tur i hennes personlige hage gir!

1 kommentar:

  1. Heldige vi lesere også som fikk bli med inn i denne flotte og frodige haven....selv om min have bare bor i noen potter på verandaen, jeg ble kurert for luking i barndommen og ikke er flink til hverken å gjødsle eller vanne regelmessig, må jeg si at jeg ble litt inspirert til å ta en tur innom havesenteret og skaffe meg noen nye sommerblomster til pottehaven min...takk for titten :-)

    SvarSlett