torsdag 26. mai 2011

Liten munnfull

Hei kjære torsdag, hva vil du by på? 
Jeg byr i hvertfall på minicupcakes, med farlig god smak av Baileys!
Jeg har en god venninne, hvis svigermor ofte hadde med seg Baileys hjem fra utenlandsreiser. Dermed ble det noen flasker som sto uåpnet i skapet. Min venninne kunne fleipe med at det skulle finnes en bok med tittelen; Tusen måter å kunne anvende Baileys! 
Dersom en slik bok noen gang blir utgitt, burde denne oppskriften være med. 
 
Jeg har en annen god venninne, som virkelig er svak for denne typen likør. Ut fra dette bildet, ser det ut som hun kan få en svakhet for mine små fristelser også! 
Kommer gjerne igjen på besøk, det var en hyggelig aften.
Disse cupcakes er  perfekte på et buffétbord! Dersom du vil prøve å lage dem selv, følger oppskriften her; 
 
Liten munnfull- mini cupcakes med Baileys

75 stk minicupcakes
 
Dette trenger du

100 g romtemperert smør
2 dl lettmelk
150 g kokesjokolade
3 egg
200 g sukker
250 g hvetemel
2 ts kakao
1 ts bakepulver

Baileystopping

250 g melis
150 g romtemperert smør
ev. litt konditorfarge
3 ss Baileys créme caramel

180 º i 8 min

Slik gjør du

Ha smør i en kjele og tilsett findelt kokesjokolade og melk, la alt smelte til en jevn masse. 
Visp stiv eggedosis av egg og sukker. Bland forsiktig i sjokoladeblandingen. Tilsett det tørre, bland alt godt. 
Bruk en teskje til å fylle muffinsformene 2/3 fulle, og stek dem på midterste rille i ovnen. Når du kjenner på dem skal muffinsene ha en svampaktig konsistens. Avkjøles på rist.
Visp melis, smør, konditorfarge og Baileys i matprosessoren til en lett og luftig krem.
Cupcakene blir lekkere hvis du bruker en kakesprøyte til å påføre toppingen. Pynt med små sjokoladehjerter.

Ps! I kveld har Strikkeriet på Frysja i Oslo, nattåpent fra kl. 17.00-24.00 -30% på alle varer! Kanskje vi sees?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar