søndag 22. mai 2011

Mange munner å mette

 
I går var det den store dugnadsdagen i familien. Skråninger skulle ryddes, og to store trær skulle felles. Heldigvis fikk vi eksperthjelp til å felle trærne, og det var nok å gjøre for oss andre, som skulle rydde bort alt kvist og kvast. 
Jeg hadde lenge hatt lyst til å prøve min søsters oppskrift på fyll til focaccia, og dette var en anledning som passet utmerket. Jeg ganget oppskriften med to. Vi var et arbeidslag på åtte personer, som var sultne som ulver, når det var tid for lunch. Ved siden av serverte jeg litt spekemat og melon. 
Dette smakte utrolig godt, det var ikke så mye som en smule igjen. Ypperlig mat å mette mange sultne skjeler med! 
Besøk bloggen til min søster her, hvis du vil ha autentiske bilder fra Italia, sammen med oppskriften!
 
Focaccia Farcita

1 stort langpannebrød
ca 1 ½ time

Dette trenger du

1 kg hvetemel
1 l lunkent vann
20 g salt
50 g fersk gjær

3-4 ss god olivenolje
1 ss flaksalt

250° i 25 min

Fyll
3 purre
1
kopp rosiner
salt og pepper
120 g Taleggio ost
Extra
virgin olivenolje

Slik gjør du:

Bland gjæren ut i lunkent vann, tilsett mel og salt. Elt deigen i en i en bolle, bruk gjerne matprosessor. Dette skal bli en skikkelig klissete deig. Dekk med plast og la deigen heve i 30 min. Bre deigen jevnt utover i en bakepapirkledd langpanne. Drisle olivenolje og flaksalt over deigen. Stek focacciaen midt i ovnen, til den er pent gyllen. Avkjøles på rist.
Fyll
Bløtlegg rosinene i 10 min. Stek finstrimlet purre i olivenolje til den blir myk. Tilsett rosiner (ikke væsken), salt og pepper, rør i 5 minutter. Sett til side.
Del focacciaen i fire, som en sandwich. Legg disse i en ildfast form.
Dynk hver del med olivenolje, og grill i ovnen i 5 minutter.
Fordel purre og rosinblanding over de 4 foccaciaene og legg på skiver av Taleggio ost. Dekk med den øverste delen av focaccia.
Grill til osten er smeltet, server umiddelbart

Kjempetøff jente, som fikk prøve trefellerens utstyr som huske, høyt oppe i treet! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar