lørdag 21. mai 2011

Mattips på en lørdag

Hei på en tidlig lørdagsmorgen!
Har du bestemt deg for hva du skal spise til kvelden? Hvis ikke, har jeg noe godt på lager, som jeg vil dele med deg! 
Selv om det er sol og varmt i været, trenger man  strengt tatt ikke å grille. Jeg husker fra vår ferie i Thailand, at vi likte godt smaken av den "hotte" maten i varmen. Derfor inviterer jeg deg til å prøve; 


Scampi med asiatisk touch


  
Her er det viktig at du smaker på sausen mens du tilbereder den; Some likes it hot other not!

4 porsjoner
25 min
 
Dette trenger du
500 g kokt scampi
1 dl kyllingbuljong
1 boks kokosmelk
 1 pk sukkererter
4 gulrøtter
1 gul paprika
3 fedd hvitløk
2 ss solsikkeolje
1 ss limesaft
revet skall av ½ lime
1 ss red currypaste
2 ss fish sauce
1 ss sukker
1 ss maisenna
1 dl fersk koriander
½ dl fersk basilikum

villris som tilbehør

Slik gjør du
Finsnitt alle grønnsakene. Varm litt olje i en wookpanne ev vidbunnet gryte, fres finhakket hvitløk. Ha i grønnsakene, og stek ca 2 min under sterk varme. Ta grønnsakene ut at pannen. Fres currypasten i pannen og tilsett kyllingbuljongen og kokosmelken la det få et oppkok. Ha i fish sauce, sukker og saft, pluss revet skall av limen. Tilsett koriander og basilikum. La det koke videre ca 5 min. Rør ut maisennaen i litt vann og spe sausen. Ha grønnsakene tilbake i pannen og putt i scampiene. La det få et raskt oppkok før du serverer. Husk ikke å koke sausen for lenge etter at du har hatt i scampien, da vil de få konsistensen av strikk! Jeg vil si at koriander er et must, skal denne retten få den riktige smak og touch!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar