torsdag 21. april 2011

Stell av teakmøbler

Nå som været har vært stabilt pent,  har jeg jobbet med å  shine opp verandamøblene! Det er litt av en jobb, men det må til. Har man først startet med å olje teakmøblene, er det bare å brette opp ermene, å gå i gang med krum hals. Jeg elsker verandalivet, og prøver å være så mye som mulig utendørs når været tillater det. Jeg har prøvd mange slags vaskemidler og oljer, de årene vi har hatt teakmøblene, og har endt opp med produktene til Woca. Dette er en serie som krever tre arbeidsoperasjoner.
Trinn 1 er å vaske bort gammel skitt og olje. Start med å gjøre møblene gjennomvåte, bruk gjerne en vannslange. Påfør teakrens A med en mellomstiv børste og skrubb til treet får en mørkebrun farge. Ikke skyll med vann før avrensing med teakrens B.
Trinn 2 er å lysne treverket. Påfør teakrens B på det våte treverket og skrubb så vått i vått på samme måte som ovenfor. Når møblene er rengjort, skylles det straks med rikelig vann. La møblene tørke i ca 24 timer.
Bordene og trillebordet får også en omgang med sandpapir, for å få best mulig resultat før jeg oljer
Til slutt er det trinn 3; å påføre olje vått i vått. Tidligere brukte jeg pensel, men nå bruker jeg en svamp til å smøre på oljen, før jeg tørker over med en klut som ikke loer. Resultatet blir mye bedre, ikke blir det så mye søl og jeg bruker mye mindre olje. Før møblene kan taes i bruk må jeg også etterskru alle bolter, de har en lei tendens til å løsne under vinterlagringen.
Premien til slutt er å kunne bære opp alle møblene på verandaen, legge puter i stolene og nyquiltet duk på bordet - og la sommersesongen starte. Hurra!
Nå blir det stille fra meg noen dager, skal nyte påskedagene ved sjøen. Jentene planlegger årets første bad! Jeg skal ihvertfall ikke bade, men kanskje dyppe tåa forsiktig uti! Brr.......
Ha en god påske, og ikke glem å delta  i trekningen av min første give away.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar