tirsdag 12. april 2011

Coffee, tea or me?

 Men are like coffe, the best one´s are rich, 
warm and keep you up all night long!
Er du av typen som liker kaffe, eller sverger du til en kopp rykende, varm te?
Hos oss, er det litt ja takk, begge deler. Om morgenen drikker vi alltid te. En stor pott med Lady Grey, er det vi vil ha. Både barna og voksne drikker te til frokost, skjønt barna vil gjerne ha den med en skvett melk i.
Med ny kaffemaskin i huset, frister det med en kaffelatte litt senere på formiddagen. Men, igjen er det tea-time til lunch. Som de fleste, drikker vi en kopp kaffe etter middag, gjerne i følge med noe søtt. Er vi småsultne til kvelds, drikker vi gjerne en litt krydderte til knekkebrødet, for tiden er ingefærte en favoritt.
Om sommeren er selvfølgelig iste en stor slager, i går kjøpte jeg en Rooibush Malindi, den er blandet med korinter, pærebiter, jordbærblader og eplebiter. Den skal nytes iskald i høyt glass med masse isbiter!
Siden påsken er like rundt hjørnet, fristet det å kjøpe litt god påskekaffe, denne er fra Ascorcafe, Colombia. Egner seg både i presskanne, trakter og espresso. Skal være bløt og kremet med smak av fløtekaramell- nytraktet bærer den klart preg av marsipan.
For den som sliter med å sovne om kvelden, anbefaler jeg koffeinfri kaffe. Gå til en spesial forretning og be om å få nymalt koffeinfri kaffe, det smaker ti ganger bedre enn instent, eller den som er ferdig pakket i matbutikken.
Lot meg inspirere av de unge tedrikkende jentene og kjøpte med meg blomstrende hvit te av Jasmin, den kan trekkes flere ganger og fortsatt beholde en god aroma.

Påskeeggene er fra frittgående franske sjokoladehøner og fylt med hasselnøtt praline. De er laget i regi av Patrick Dufaud, norgesmester i konditorkunst. Den ene esken er til min kjære mamma, for henne skal jeg besøke i morgen.
Håper du som jeg var ute i går ettermiddag og nøt det fine vårværet, nå striregner det i Oslo!


1 kommentar:

  1. håper mormor ble glad for sjokoladen! Lykke til med bunadssying!

    SvarSlett