onsdag 30. mars 2011

Marry me og gjærbakst


Ser at over 70 tittet innom bloggen min i går. Jeg kan være litt i bryllupsmodus i dag også, ved å la dere se denne videoen. Marrry me med Train, er en fin låt. Det var min kjære F, som viste meg videoen, han sa at den minnet ham om den tiden da vi var unge og nyforelsket. Hvilket kvinnehjerte kan motstå slikt? Ikke mitt i hvertfall!



Håper du kom i god stemning, og at det ikke bare ble snørr og tårer!
Har du lyst på noe godt til tekoppen bør du prøve;

Briocher

At briochene hever over natten, gir deigen den rette konsistensen. I denne oppskriften er det spart inn på både smør og egg, allikevel blir dette et herlig bakeverk!
 
24 stk
ca 15 min + heving og steking
Dette trenger du
50 g gjær
1 ½ dl vann
4 egg
2 ts salt
1 ss sukker
12 dl hvetemel
250 g smør
egg til pensling
250° i ca 10 min
Slik gjør du
Rør ut gjæren i kaldt vann, og tilsett egg, salt og sukker.Bland i 8 dl av melet og arbeid til en smidig deig, bruk gjerne en matprosessor. Rør smøret mykt, og bland det i deigen sammen med 3 dl mel. Spar resten av melet til utbakingen. 
Dekk deigen med plast og sett den i kjøleskapet natten over. Den lange hevetiden gir deigen den rette konsistensen. Ta opp deigen på et melet bakebord, og kna den raskt sammen. Spar en liten del av deigen til bollenes topper, før du deler den opp i 24 emner. Form til runde boller, som legges i muffinsformer av papir. Det er lurt og sette papirformene i en muffinsform av metall. Klem fast små deigrundinger på toppen av bollene. 
Sett dem til heving på et lunt sted, og la dem heve i 45 min. Pensle bollene med egg og stek dem pent lysebrune. Slå av ovnen, og la bollene stå noen min i ettervarmen.

2 kommentarer:

  1. Romantiske menn liker vi veldig godt kjære Hanne, men desverre ser det ut til at du ikke får delt de romantiske følelsene med oss blogglesere i dag. Kan virke som om det er en feil på linken til sangen, eller er det kanskje min pc det er noe galt med siden jeg ikke får spillt den av ?!

    Koselig at du har fått så mange lesere for dette er en blogg man blir glad av :-)Jeg averterer for deg så ofte jeg kan, og sniker meg også til å legge ut linker til spessielt koselige innlegg på FB siden min :-) Hope you don't mind ?

    SvarSlett
  2. Er det andre enn Kathrine som har problemer med å få videoen til å virke? Jeg får opp sangen hos meg, skal prøve en annen PC når ungdommene kommer hjem.
    H

    SvarSlett