onsdag 28. september 2011

Sett litt farge på hverdagen!

 

Etter gårsdagens bokstavelig talt dyneløfting, er det greit å by på litt sunn,næringsrik føde i dag. 
Jeg gjør det enkelt og greit ved å servere deg oppskriften på en favoritt denne sommeren. Men, den kan helt klart serveres, selv om vi nærmer oss slutten av september. 
Setter du denne på menyen i morgen, kan du late som det fremdeles er sommer, for det har blitt meg fortalt, at vi skal få opptil 23°C og sol.


Grønn ertesuppe med kamskjell

6 porsjoner
20 min

Dette trenger du
1 stor løk
2 fedd hvitløk
2 bakepoteter
1 liter vann
2 terninger buljong
500 g frosne erter
1 bunt frisk mynte
2 små hjertesalater
Salt og pepper
6 kamskjell
smør til steking

Slik gjør du
Finhakk hvitløk, grovhakk løk og poteter og kok det mørt i grønnsaksbuljong ca 20 min. Ha i ertene og kok videre uten lokk i 10 min. Rør grovhakket mynte og salat i suppen. Kjør den glatt med en stavmikser. Smak til med salt og pepper. 
Smelt smør og stek kamskjellene gylne i det brune smøret, ca 1 min på hver side. Øs opp suppen i skåler og pynt med kamskjell og et mynteblad.

1 kommentar: