torsdag 15. september 2011

To gode forretter



Det går mot helg, kanskje du planlegger litt ekstra godt å spise? 
Hva med å prøve noe nytt? Morsomt å imponere familie eller gode venner, med en liten forrett. En deilig start på en middag gjør gjestene blide. Derfor vil jeg dele disse to oppskriftene med deg.
Ikke vanskelig å få til. Det å lykkes med å lage noe godt, ligger mye i å velge riktige råvarer. 
Kos deg på kjøkkenet, uansett hvilken forrett du velger å lage. God mat er gøy!


Muffins med røkelaks  

12 muffins
ca 30 min
 
Dette trenger du:

1 squash
150 g hvetemel
2 ts bakepulver
3 egg
1 dl olivenolje
1 dl lettmelk
½ ts salt
½ beger cottage cheese
150 røkelaks
1 ss gressløk

Muffinsformbrett 
180 ° i ca 20 min

Slik gjør du:

Kutt squashen i små terninger, og stek den i litt av oljen til de er møre, ca 3 min. Rør sammen mel, bakepulver, egg, olje, melk og salt. Mos cottage cheesen med en gaffel og rør den inn i røren sammen med squash, laks kuttet i små terninger og finklippet gressløk. 
Smør muffinsformene og dryss i mel. Hell røren i formene til de ¾ fulle, og stek muffinsen nederst i ovnen. Server med en gang eller litt lunken.

Miniterte med kantarell


8 miniterter
ca 30 min
 
Dette trenger du:

4 plater butterdeig
200 g kantareller
2 sjalottløk
1 ss smør
½ boks crème fraîche
50 g chévre
1 neve med frisk timian
salt og pepper

 200 ° i ca 15 min

Slik gjør du:

Legg de frosne butterdeigsplatene på et bakepapirkledd stekebrett, del dem i to og la de tine mens fyllet tilberedes. Bland crème fraîche og chévre i en bolle. Finhakk løken og stek den blank og myk i smør. Tilsett grovhakket sopp og stek videre til soppen er gyllen. Smak til med salt og pepper. Avkjøl litt. 
Legg 1 ss av osteblandingen på hver av butterdeigkvadratene, og smør det litt utover. Legg på sopp og timian. Stek minitertene i ovnen til de har fått fin farge og butterdeigen har hevet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar