tirsdag 27. september 2011

Kun få dager igjen


Nydelig utsikt over Middlehavet, ikke sant?
Om en uke, vil dette være utsikten vi kommer til å våkne til. Må innrømme at jeg gleder meg veldig, til å reise til Tyrkia i høstferien.
Vi tok et friskt valg i sommer, og kjøpte en ferieleilighet litt øst for Alanya og Mahmutlar. Håper selvfølgelig at dette stedet vil være et godt sted å feriere, med både familie og gode venner. 
Leiligheten er fult møblert, manglet bare sengeutstyr på et av soverommene. Vi er to familier, som reiser ned denne første turen. Så jeg har vært ute og handlet tre sett med dyner, puter, sengetøy og laken. Vil ikke måtte bruke tid på slik shopping på en ferietur.



Men tre sett med sengeutstyr tar ikke så rent lite plass, det ble et lite berg. 
Det så jeg når jeg hadde lagt på sengetøy, og alt lå pent brettet på kjøkkenbordet. Ikke spesielt festlig å ha koffertene fulle av puter og dyner.
Her var det bare å la seg inspirere av Becky Bloomwood fra Shopoholikerfilmene. I et anfall av ryddemani kjøper hun vakuumposer for  å komprimere klærne, i håp om få bedre plass i garderobeskapet. 



Dermed tok jeg meg en tur til Clas Ohlson for å få ta i slike vidunderposer. De var veldig populære, skrøt butikkselgeren, en av bestselgerne deres faktisk. 
Tilbake på kjøkkenet, var det bare å prøve å stappe inn puter og dyner i posene. Det er masse luft i en dundyne, så jeg hadde troen på at innholdet ville krympe betraktelig. Jeg fikk hjelp av min kjære datter F, og vi fikk oss en god latter, mens vi lå over hver vår pose for å klemme ut mest mulig luft. 
Vi var begge enige om at man gjør mye rart for å få litt ekstra plass i kofferten. Samtidig som vi så gjenbruksverdien av posene, dersom vi fant mange "must haves" i den tyrkiske basaren.


Håper du ser hvor mye sengeutstyret kunne komprimeres. Alt sengeutstyr fikk plass i fire vakumposer, som så igjen fikk plass i en original dynepose. 
Snakk om plassøkonomisk kofferttenkning!
Dagens øverste bilde er lånt fra salgsoppgaven, etter høstferien blir det bilde av en brunette som står på terassen!

1 kommentar:

  1. Som "a freequent flyer" og alltid med mye bagasje kan jeg alt om å utnytte plassen i kofferten best mulig. Har ofte benyttet meg av de samme posene som deg og de er fantastiske!! Bare synd at de ikke reduserer vekten av innholdet også. Ett annet tips jeg fikk en gang var å pakke allt mykt i en søppelsekk av den tykkeste kvaliteten, og suge ut luften med støvsugeren. Veldig kjekt når man reier til ferie, men ikke like lett å få med alt hjem igjen om man ikke har med en støvsuger i bagasjen da :-) Dette tipset kan med hell også benyttes når ekstradyner, puter og tepper skal stues vekk og skapplassen er liten. Hilsen KathrineR

    SvarSlett