søndag 4. september 2011

Jeg har laget risoni!

 


Veldig fornøyd med å ha laget min første risoni a la risotto!
Har prøvd å få kjøpt risoni pasta i Oslo, uten hell. Et tips jeg fikk, var å dra på Harrytur til Sverige, for å få tak i Risoni fra Barillo. 
Jeg er jo så å si aldri på Harrytur, så min jakt på denne risformede pastatypen, ble midlertidig innstilt.
Men jeg klagde min nød på siste quiltemøte; "Det er jo håpløst, at det ikke finnes Risoni blant pastautvalget, i norske butikkhyller."
Nok en gang, og i løpet av veldig kort tid, har mine ønsker blitt oppfylt. 
Forrige lørdag kom min gode quiltevenninne innom, med to pakker Risoni pasta. Hun hadde nemlig krysset riksgrensen. 
Pakkene var mine, på betingelse av at jeg kunne gi henne en god oppskrift på risoni a la risotto.




Du lurer kanskje på, hvorfor alt dette styret, for å få tak i en spesiell type pasta?
I mitt selskap i sommer, hvor mesterkokken Gunnar Hvarnes, disket opp for meg og mine venner, ble det bla. servert risoni som en siderett. Den smakte utrolig godt, og Gunnar fortalte at dette var den beste måten å lage en risotto på.
Siden den gang, har jeg vært på utkikk etter denne pastatypen, for å prøve å gjenskape smaksopplevelsen.
Et tips jeg fikk av Gunnar, og som var med på å lage den himmelsk gode smaken, skal dele med deg nå
Han hadde et lite triks. Han fortalte at han benyttet tørket skogsopp, som smaksforsterker i mange retter.
Du skal kjøre den tørkede soppen i en matprosessor, slik at den nærmest blir pulverisert. Voila, c'est tout! En teskje eller to av dette pulver, gjør susen i mang en saus eller suppe!
Og her kommer mitt forslag til hvordan en risoni kan tilberedes, godt inspirert av mesterkokken.




Risoni a la risotto

4 porsjoner
ca. 25 minutter

Dette trenger du:

2 dl risoni pasta
2 sjalottenløk
1 ts finpresset hvitløk
2 ss olivenolje
1 dl hvitvin
2 dl kremfløte
1 ½ dl parmesanost 
2 ts tørket skogsoppulver
nykvernet pepper

Slik gjør du:

Kok risonipasta etter anvisning på pakken. Skyll godt i kaldt vann.
Finhakk løken, varm olivenoljen i en tykkbundet kjele og stek løken til den har blitt blank. Tilsett hvitløk, rør rundt og ha i hvitvin. La det få et oppkok, og la det syde et par minutter. Ha i kremfløten og skogsoppulveret, la det småkoke til sausen har tyknet litt. 
Tilsett revet parmesan og la den smelte inn i sausen. 
Smak til med nykvernet pepper. Syns personlig at osten gjør sausen salt nok. Ha i den ferdigkokte risonipastaen og rør rundt. Varm alt forsiktig opp. Serveres som tilbehør til kjøtt eller fisk.

1 kommentar:

  1. Kjempeflott oppskrift! Denne må jeg prøve. Bruker mye risoni selv, og du får kjøpt det på så og si alle innvandrerbutikker :)

    SvarSlett