tirsdag 7. juni 2011

Lunch med gode venninner


Det fine med å ha en hytte ikke langt fra Oslo, er at det går an å ta med gode venninner på en formiddagstur. Vi var flere som fikk byttett om på fridager, og i går dro vi av gårde rett etter frokost. 
Det var ikke spådd allverdens godt vær, men vi slapp unna med en liten regnskur. En liten tur langs kyststien ble det også tid til, før vi spiste lunch. To cruiseskip kom inn fjorden mens vi var ute på tur. De er litt av et syn der de kommer glidene. Vi fikk vinket til turistene, og fikk vaiene hender som hilsen tilbake.
Til lunch serverte jeg røkelaks med nudelsalat og egg. En rett med mange nydelige smaker. Prøv den selv en dag du får hyggelig besøk! 

Røkelaks med nudelsalat og egg
  


Dette er en deilig liten lunchrett som passer til dager med formiddagsbesøk.



20 min

6 personer



Dette trenger du



6 egg

12 skiver røkelaks

1-2 ss sesamfrø



nudelsalat

200 g eggnudler

50 rucola

1 bunt frisk koriander

1 bunt frisk mynte



dressing

saft av ½ sitron

3-4 ss sesamolje

1 ss soyasaus

2 ss olivenolje

1 ss sukker

1 rød chili

1 fedd hvitløk

1 stilk sitrongress

salt og pepper

Slik gjør du:
Start med dressingen. Finkutt chilien, hvitløken og kjernen av sitrongresstilken. Blandes  sammen med de andre ingrediensene. Kok eggnudlene etter anvisning på pakken La det avkjøles godt i kaldt vann. La nudlene renne av og bland dem med grovhakket rucula og urter i en bolle. Hell dressingen over nudlene og bland forsiktig. Mens eggene hardkokes (det kan godt være litt bløt eggeplomme), fordeles røkelaksen på 6 tallerkener. Bruk en gaffel og lag små ”reder” av nudelsalaten som legges på lakseskivene. Rist sesamfrøne i  varm panne og dryss over laksen. Skrell eggene og legg et egg i hvert ”rede”.  Serveres med godt brød og nytrukket te. 

Jeg var heldig og fikk god hjelp på kjøkkenet, takk for det damer! 

 
Til dessert hadde jeg bakt en ostekake med bringebærkrem og browniebunn, en skikkelig kaloribombe. Oppskriften fant jeg i min favorittbakebok for tiden; The humming bird bakery. Denne boken kan anbefales på det varmeste, deilig bakeverk og lekkre bilder. Oppskriftene er godt gjennomarbeidet, forfatteren er en som virkelig kan faget sitt! 
Vet jeg har skrevet om denne boken tidligere, men en god ting kan aldri sies for ofte, er det noe som heter. 
Dersom du lurer på hvordan det går med quilten min, går det stadig litt fremover, oppdatering kommer senere!
Da må jeg ut i regneværet, ha en god dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar