mandag 20. juni 2011

Hallo kjære mandag

 

I dag har jeg vært oppe tidlig igjen, for å sy på min quilt. Målet er å ha sydd den ferdig på maskin til fredag, slik at jeg kan kose meg med håndquiltingen på hytta. Ser at det har vært smått med matoppskrifter siste uke, så i dag vil jeg by på hjembakt brød! 
Siste halvåret har jeg samlet noen av mine favorittoppskrifter, og tatt bilder av rettene. Ikke bare for å dele med deg som leser bloggen, men for å gi til barna mine, slik at de kan ha mammas oppskrifter med seg videre i livet. Har tenkt å gi dem ut i en kokebok. 
Heldigvis kjenner jeg et trykkeri, tror ikke jeg blir antatt av et forlag... Det er mye mulig at symøtegjengen og andre venninner også vil ende opp med et eksemplar under juletreet. 
Vel, brød var det det skulle handle om, og her kommer oppskriften;

Saftig brød med sirup

Dette er en superenkel brødoppskrift, hvor alt bare røres sammen, helles i former og settes i ovnen.

15 min + tid i ovnen

2 brød 


Dette trenger du:


2 dl fin sammalt hvete
7 dl fin sammalt rug
1 dl havregryn
½  dl hvetekli
1 dl solsikkefrø
1 ts anis
1 ts salt
3 ts natron
1 l kulturmelk
¾ dl mørk sirup
3 dl revet gulrot

2 brødformer
200º ca 1 time
  
Slik gjør du:
Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle. Tilsett kulturmelk, sirup og revne gulrøtter og bland godt. Fordel massen i to smurte former. Stekes midt i oven.

1 kommentar:

  1. Lille søster håper også at kokeboken ligger under hennes juletre :O)

    SvarSlett