lørdag 13. desember 2014

Luccekatter til frokost


God helg alle fine lesere!
Er vi flere som har spist luccekatter til frokost?
For det hører jo med til tradisjonen å spise denne gule gjærbaksten på Lucia dagen.
Og tradisjoner er viktig i disse juletider, det er trykt og godt med faste ting som repeterer seg fra år til år. 


Årets luccekatter ble bakt med safran. Har ellers brukt gurkemeie, men det var ikke mer igjen, så da klinte jeg like godt til med "the real thing". 
174 kr for 1 gram, sa damen på apoteket. Ja takk sa jeg. Vel hjemme ble regnestykket gjort; Oppskriften på 30 boller krevde 1/2 gram safran, dvs at hver luccekatt inneholder safran til en verdi av ca 3 kroner.


Rundt frokostbordet ble vi pratende om hvor safran kommer fra. Og med Google bare et tastetrykk unna, fant vi raskt ut at safran kom fra arrene til en spesiell type krokus. Viste du forresten av så lite som 5 gram safran er ekstremt giftig, og at 20 gram kan ta livet av en person?

Vel, det var alt fra meg for i dag. Skal ut å lufte hunden, før det bærer i vei til Tønsberg.

2 kommentarer:

  1. Så klart var det lussekatter til frokost på Luciadagen. Jeg fant ikke min gamle oppskrift, googlet en ny. Den bar nok søtere enn hva vi er vant til. Safari har jeg fått fra Italia, fra min bloggvenninne Helen. Ellers bruker også jeg gurkemeie.
    Ha en hyggelig Luciadag

    SvarSlett
    Svar
    1. Lussekatter, ja slik er det nok riktig og bokstavere det!
      Min oppskrift er fra Ingrid Espelid´s rutete kokebok. Ingen grunn til å forsøke noe annet. Klem fra Hanne

      Slett