tirsdag 24. januar 2012

God hverdagsmat


Takk for to koselige hilsener i går, morsomt med tilbakemeldinger. 
I dag vil jeg slå et slag for hverdagsmaten.
Etter jul har jeg ikke vært noe flink til å planlegge ukemeny. Tror rett og slett at jeg ble litt matlei etter julefeiringen. Men nå er jeg i gang igjen, denne ukens meny er bestemt og handlet inn.
Det er veldig smart å ha en plan for ukens middagsmåltider. 
Noe som faller i smak hos hele familien og som er enkelt å tilberede.  Og så er det en ting mindre å tenke på på travle ettermiddager med oppfølging av lekser og kjøring og henting til korps og danseskole. 
Makaronigrateng er god mat for liten og stor og en sikker vinner for barnefamilier. 
I tillegg er dette en rett som kan varmes i mikroen, hvis ikke alle er hjemme samtidig. Den fungerer velig greit som mammas Take-Away!
Denne gangen brukte jeg risoni, men all form for pasta kan benyttes. Du kan selvfølgelig bruke røkt skinke i stedet for kalkun, men jeg prøver å være litt forsiktig med svinekjøtt. Har tro på at jeg er mindre plaget av hodepine, hvis jeg ikke spiser for mye svinekjøtt. (Ikke for mye salt eller søtt for den saks skyld)


Makaronigrateng med røkt kalkun

6 porsjoner
20 min + steketid

Dette trenger du

300 g pasta
1 purre
200 g røkt kalkun
1 dl matfløte
2 dl melk
3 egg
2 ss frisk timian
4 ss frisk persille
2 dl revet gulost
olje til steking
salt og pepper

ildfast form
225° 30 min

Slik gjør du

Forvarm ovnen til 225°. Kok pasta som angitt på pakken, men kort ned koketiden med et par minutter. Hell pastaen over i et dørslag. 
Finkutt purren og stek den blank i oljen. Skjær kalkun i strimler. Bland pasta, purre og kalkun og ha det i en smurt ildfast form. 
Visp sammen fløte, melk og egg. Tilsett salt, pepper, finklippet timian og persillesett. Hell blandingen over pastaen. Dryss rikelig med revet ost over. 
Stek gratengen midt i ovnen, til den er pent gyllen. Serveres med en grønn salat og litt godt brød.

Håper det vil smake, og god middag!

1 kommentar:

  1. Här är nog vintern på väg, det är kallt och snöar lite. Jag vill också ha vår...snart!

    Vad duktig du är som veckoplanerar, något som borde iföras här också:)

    KRAM Helena

    SvarSlett