lørdag 30. mai 2015

Gulrotkake



God lørdags kveld
- og nei, dette er ikke hva vi koser oss med i aften.
Derimot er det familiens kakebidrag til morgendagens kafeteria på loppemarkedet.
Det er noen uker i året, hvor det bakes mer enn vanlig rundt om i de mange hjem. Snart er det toppsesong for sommeravslutninger, være seg for turning, fotballen, korps, eller you name it. Da er det like greit å bake to kaker når du først er i sving; Ha en idiotsikker oppskrift du vet er god og som funker hver gang!


Det blir ofte mye sjokoladekake, og det er ikke noe galt med det. Sjokoladekake er alltid en vinner, men det er godt med noe annet også. Derfor pleier jeg å bake gulrotkake. Oppskriften fikk jeg av søsteren min for mange år siden, og den blir funnet frem med jevne mellomrom. I dag ble det en rund variant og en hjerteformet kake. Trodde jeg hadde delt denne oppskriften tidligere, men der tok jeg feil.


Dermed blir det et snikfoto av oppskriften fra notatboken min. Koppmål er veldig greit, jeg bruker en normal kaffekopp når jeg måler opp ingrediensen i denne oppskriften. Eneste avviket jeg gjør, er at jeg smelter ikke smøret til kremen, jeg rører det hvitt sammen med melisen.
Nå står den runde i kjøleskapet og den hjerteformede i fryseren, i påvente av sommerkonsert til onsdag.
Så da vet du hvor det er kake å få, hvis du er lokal leser av bloggen!
Om ikke lenge er det kvelden og loppekassa for meg, greit å stille våken og opplagt på vakt i morgen tidlig.


1 kommentar:

  1. Gulerotkake er en av mine favoritter og så må det være mye krem...

    SvarSlett