onsdag 29. august 2012

Jordbærpannacotta




Takk for hyggelige svar på mitt siste innlegg. Satser på at blomsterløkene mine klarer seg fint gjennom vinteren, og gir flott blomstring til våren.

Det er så deilig å våkne til solskinn. 
På veien ut til søppelkassen kjente jeg at det er et høstlig drag i luften, men som sagt en fin solskinnsdag i Oslo i dag!
Med høsten kommer lysten på et nytt strikketøy. Tror jeg må ut å få meg noen nøster med mykt mohairgarn.  Fikk litt inspirasjon til å strikke ny genser når jeg var på besøk hos min kjære kommentator og venninne, som for tiden er hjemme på sommerferie fra India.
Lar du deg friste av dagens bilder av helgens lille utskeielse?
Her kommer oppskrift på dessert til søndagsmiddagen. Fin måte å kose seg med sesongens siste jordbær.


Jordbærpannacotta

6 porsjoner
ca 15min + 4 timer i kjøleskapet

Dette trenger du:

500 g jordbær
125 g sukker
5 dl fløte
5 plater gelatin 
1 stk vaniljestang

pynt
1 ½ dl fløte
½ dl jordbærsyltetøy
sitronmelisse

Slik gjør du:

Rens bærene og del de i fire. Bruk en blender og mos jordbær, fløte, sukker og vaniljekornene til en jevn masse. Bløt gelatinen i kaldt vann i ca 5 min. 
Gi fløteblandingen et oppkok i en kaserolle, og ta den av varmen. Løs opp gelatinen i den varme fløten, og bland godt. Fordel fløteblandingen i pene dessertglass el. Desserten skal stå i kjøleskapet i ca 4 timer før servering. 
Pynt med fint lag med syltetøy, pisket krem og et par blader med sitronmelisse.
Lykke til!


3 kommentarer:

  1. Løp og kjøp kjære H. Jeg er allerede ferdig med forstykket. Gøy med mykt garn og tykke pinner.

    SvarSlett
  2. Ai delícia, delícia...
    Beijo.

    SvarSlett
  3. Ja, jag frestas, tack för receptet!

    En fin höst till Dig också kära H.

    KRAM Helena

    SvarSlett