fredag 9. januar 2015

Klipping og søm av bunadsliv





Nytt kapittel i bunadsøm!
Prosjekt bunad til konfirmanten er gjenopptatt.
Lot bunadsøm være bunadsøm under juleferien, men nå er jeg i gang igjen.
De siste dagene, er det klipping og søm av livet, som har stått på agendaen.


I midten av desember, var vi en tur innom Haugtussa, for å handle inn litt småting. 
Vi trengte skråklippet sort fløyel og stiv vliselin. Samtidig benyttet vi anledningen og kjøpte sølvknapper, beltespenne og sjal med frynser.
Å velge sjal var ikke lett, det er så utrolig mange mønster å velge mellom. Det vi til slutt plukket ut er dempet i mønstringen, noe som vil være pent når det brukes over skuldrene.


Tilbake til de siste dagers sømarbeid. Først var det klipping av deler til livet, det ble klippet to ganger, både i silkedamask og i for. Rygg og sidestykker skulle tråkles sammen, før jeg sydde sømmene på maskin. Ryggsømmen på silkedamasken ble skjult med agramanbånd.
Det siste jeg rakk å gjøre ferdig, var å tråkle alle for og silkedamaskdeler sammen.


I det hele tatt, det er en del tråkling. 
-Og selv om jeg ikke burde, tok jeg en råsjanse, og sydde agramanbåndene fast uten å tråkle først. Det skulle jeg selvfølgelig ikke gjort. Dermed måtte jeg plukke opp, og gjøre det på nytt. Får se på det som en lærepenge. Vet jo at jeg får best resultat ved å tråkle først.


Med en enkel tulipan ønsker jeg god helg!
Resten av ettermiddagen skal benyttes til å pakke siste rest av bagasje, før det er middag og Anno og Dansecrew på tv.
Tulipanene mine skal hundevakten få overta. De er alt for pene til å stå å visne på stuebordet, mens vi er avgårde.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar