onsdag 29. april 2015

Vann til orkideene


Hei kjære onsdag!
Måtte du bringe gode nyheter...
Ja, for vi kan vel alle ha forventninger, og beskjeder vi går og venter på?
En slik dag, er det for en jeg er glad i denne onsdagen. - Og dermed blir det til at jeg går og venter litt jeg også.
Jeg er veldig glad i blomster, og liker å pynte opp både ute og inne. Enten det er en fargeglad bukett med markblomster på kjøkkenbordet, eller som i stuen en potte eller to med orkideer.
Et lite vanningstips av orkideer, vil jeg dele i dag;
Jeg har lært at orkideer ikke skal ha mye vann. Samtidig skal jorden/barken planten vokser i rekke å ta til seg fuktighet når jeg vanner. Ofte har jeg en følelse at vannet bare renner tvers i gjennom, og blir liggende i bunnen av potteskjuleren. 
Men, ikke hvis jeg "vanner" med to isbiter. I takt med at isen smelter, rekker jorden/ barken å bli våt, og blomsterrøttene kan hente den lille fuktigheten planten trenger.


Litt smart ikke sant?
Bonus er at jeg ikke søler når jeg vanner, ikke noe vannsøl på mitt nypussede glassbord!
Jeg har rikelig med tilgang på isbiter fra mitt kjøleskap, så dette er ikke noe stress for meg.
Det ble et lite glass med isvann til husbonden også. Stakkars mann har blitt smittet av årets siste rest av influensa, og ligget rett ut med feber siden helgen. Men, nå må han se til å bli frisk, for vi skal ha selskap til søndag. Håper det kan hjelpe med litt stell og omtanke. 
-Og bank i bordet, at han ikke har smittet hverken konfirmanten eller meg.



1 kommentar:

  1. Så smart å vanne med isbiter. Jeg søler alltid vann når jeg vannet orkideer. Og det er ikke lett å vite hvor mye jeg skal vanne dem heller.
    Nå får jeg håpe ikke dere to andre blir smittet. Først fikk jeg influensa og så smittet jeg F. Var helt utslått noen dager, men nå er vi på beina igjen begge to. Det nærmer seg vel konfirmasjon?

    SvarSlett