onsdag 26. oktober 2011

God aften, mitt navn er...



Var det ikke sånn det lød, når vi hørte på kriminalhørespillene på radioteateret?
Har vage minner om at mine besteforeldre hørte på denne føljetongen. Hvis jeg var helt musestille, fikk jeg være oppe å høre på jeg også.
Skulle egentlig bare si hei, og god kveld, men så ble jeg litt fortapt i gamle barndomsminner.




Dagens innlegg blir oppskrift på biscotti.
Mitt første møte med disse italienske småkakene, var på et julemarked.
Der sto det to nydelige italienske damer, svigermor og svigerdatter og solgte hjemmebakte biscotti og håndlagde pelsvotter med innebygd isskrape. Du vet sånn man bruker til å fjerne is på bilrutene med. 
Jeg angrer fremdeles, at jeg ikke kjøpte et par votter. Derimot angrer jeg ikke på at jeg kjøpte en pose med biscotti, for de var himmelsk gode.
De er ikke så verst disse her heller, du får prøve selv!
Tror nesten at jeg kan love at de får bein å gå på.



Biscotti

ca 15 min + steking

Dette trenger du:

75 g smør
3 dl sukker
2 ts vaniljesukker
3 egg
1 ss revet appelsinskall
1 ts bakepulver
7 dl hvetemel
100 g mandler
60 pistasienøtter

200°  i ca 15 min +75° i 50-60 min


Slik gjør du:

Smør, sukker og vaniljesukker røres mykt. Pisk inn eggene og tilsett alt det tørre, mandler og nøtter grovhakkes, bland alt godt. Form deigen til pølser like lange som stekebrettet, trykk dem flate, ca 1cm tykk. Stekes til de er lett gylne, del kakene i passe biter og stekes videre til de blir tørre.
Oppbevares i tett boks. 


Sjokolade biscotti

ca 15 min + steking

Dette trenger du:

50 g smør
2,5 dl sukker
3 egg
1 ts bakepulver
1 dl bakekakao
5 dl hvetemel
100 g kokesjokolade
2 dl pistasienøtter

180°  i ca 20 min +150° i 10-15 min


Slik gjør du:

Følg fremgangsmåten ovenfor, det eneste som er litt annerledes er stekeprosessen. La kakene stå i ovnen etter at du har skrudd av varmen.
Nyt! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar