lørdag 15. november 2014

Pynte til fest og glede


Ja da, nå tar jeg helt av!
Jul i november liksom, har jeg tatt feil av månedene?
Slapp av. Etter fotoshooten ble juleløperen brettet pent sammen og lagt på vent.
Men marsipanstengene ble ikke ryddet bort, de skal fortæres litt senere i kveld. 
Det er jo lørdag, ikke sant?


Juleløper eller table for two?
Det funker begge deler syns nå jeg.
Datteren i huset hadde sterke synspunkter tidligere i uken, og argumenterte hardt for risgrøt til lørdagslunch. 
Jeg lar meg selvfølgelig overtale. Lavkarbo, neppe. Men, det var dagens lille utskeielse. 
For ordens skyld må jeg innrømme at vi ryddet bort duken og la på spisebrikker, før vi begynte å spise grøt.
Hvorfor all denne snakk om juleduker?


I forrige uke var jeg på en to dagers konferanse, og jeg er ikke spesielt vant til å sitte stille hele dager med hendene i fanget. Derfor laget jeg i stand noen minibroderiarbeider, slik at jeg kunne sitte å sy uten at det var alt for synlig hva jeg holdt på med ved siden av å lytte til foreleser.
Redworkmønstrene ble kjøpt inn i fjor, men har ligget uprøvd i skuffen på syrommet. Stoffet jeg har brodert på er rester fra bunadsømmen, og litt broderigarn har jeg alltid liggende i en boks.
Qulitestoffene er også rester fra tidligere prosjekter, bortsett fra et par som ble kjøpt inn når jeg besøkte arkitektstudenten i mai.


Valgte å sy log cabin rundt broderiene, og sy de ferdige blokkene sammen til en lang løper. Hadde først bare laget tre broderier, men syns løperen ble litt kort, så jeg laget enn blokk til. Ferdig måler løperen 120 cm, og det er en fin lengde. 
I etterkant er det alltid morsomt å se bilder av arbeidets spede begynnelse. Dette prosjektet ble stort sett slik jeg hadde sett meg det fore. Jeg hadde alt jeg trengte av materialer, så sånn sett var dette nærmest en gratis foreteelse,  ihvertfall isolert sett på for denne måneden.


Enten du tror på engler eller ei, håper jeg at du klarer å samle litt følelse av førjulsstemning av bildene mine.
Jeg har storkost meg med å drømme om jul, mens jeg har sittet og sydd.
Til uken blir det bundadsøm, men har et par prosjekter til som må i havn før jul.
Ha en flott lørdag videre, og gled deg over at det er fri i morgen også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar