onsdag 26. november 2014

Tyrkisk dessert!



Afiet olsun!
Velbekomme og nyt synet av vår hjemmelagde dessert.
Jeg var så heldig å bi invitert hjem i et tyrkisk hjem for  å lage denne tradisjonelle desserten.
Den heter Aşure eller Noa's dessert og inneholder en blanding av korn, tørket frukt og nøtter. Det sies at når Noas´s ark strandet i Ararat fjellene, feiret de det ved å lage denne desserten. Siden det var få matvarer igjen, ble denne retten kokt sammen av det som var tilgjengelig i arken. 

Jeg har biraz (litt) problemer med å gjøre meg forstått på tyrkisk, men med armer, latter og smil hadde jeg to veldig hyggelige timer på min læremesters kjøkken. 
Denne desserten er tidkrevende, da mange av ingrediensene skal ligge i bløt, men ikke vanskelig å lage. 
Aşure blir servert bare i november. Vi lagde en porsjon på fem liter! Det er veldig vanlig å invitere familie, venner, naboer, kolleger osv på denne desserten. Den symboliserer kjærlighet og fred, på tross av ulik kultur og trosoppfatning.
Jeg legger ved en lenke på  engelsk oppskrift, da mine skriblerier denne gang ikke egner seg i nettversjon. Du finner den her. Ikke helt lik den vi lagde, men jeg tror det er litt av hensikten; Man tager det man haver.
Fortsatt fin onsdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar