mandag 17. november 2014

Det ble bakedag!

Bakedag!
Nesten så du kan lukte gjærbaksten?
Ja, i skrivende stund lukter det farlig godt på kjøkkenet mitt.
Litt innimellom lunch og formiddagsmøte kom bakelysten over meg. Og optimistisk gikk jeg i gang med å bake julekake og baugetter.
Nå står det ferdige resultatet på kjøkkenbenken, og venter på å bli pakket i plastposer og lagt i fryseren. 
Dette skal først nytes litt nærmere jul.
Har du lyst til å bake du også?


Her kommer oppskrift på; 

Alle tiders julekake

2 store kaker el 4 små
ca 1 ½ time

Dette trenger du:

50 g  gjær
6 ½ dl melk
200 g sukker
150 g smør
1 kg hvetemel
¼ ts kardemomme
100 g rosiner

200° i 40 - 50 min

Slik gjør du:

Smuldre smøret i melet i en matprosessor. Tilsett sukker og kardemomme og gjær. Varm melken fingervarm og ha den i melblandingen, elt godt. Dekk med plast og la deigen heve i 20-30 min.
Ha  deigen på melet bakebord, elt den smidig og tilsett rosinene. Del deigen i to/fire emner og form runde kaker. Ha emnene i passende former. Dekk med klede. Hev dem ca 30 min.
Stek kakene midt i ovnen. Avkjøl dem på rist.

Det er superkoselig å samles til lunsj eller kvelds med julekake på fatet. Eller hva med å ha med julekake og kakao på termos når du skal på tur? 
Baugettene har jeg lagt ut oppskrift på tidligere, du finner den her
Dette er bakeverk jeg har laget til jul i mange år. Det er det som er det fine, noen gamle klassikere og noen nye oppskrifter hvert år.

Jeg prøver å være litt tidlig ute med baking i år siden jeg vil være bortreist hele neste uke. Så det kan vanke en oppskrift eller to iløpet av denne uken.
Ha en fin mandagskveld, jeg skal bare være hjemme og se Øyenvitnet på tv. Deilig med ingen andre planer.


2 kommentarer:

  1. Så morsomt. Forrige tirsdag hadde skolen planleggingsfasen, ig jeg skulle være sammen med barnebarn og min datter. Da jeg kom til dem stod eldste barnebarn, Simon som er 11, og bakte julekake! Alene. De ble så flotte. Gutten synes det er morsom på kjøkkenet. Faren er utdannet kokk og nå kokkelærer. Gutter sier han skal bare ha det som hobby.
    Takk for oppskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flink han er! Mitt barnebarn er snart tre år, så det er nok en liten stund til hun svinger seg alene på kjøkkenet. Men, om et par helger skal hele storfamiliene tradisjontro bake sammen og da regner jeg med at hun kommer til å spise en del kakedeig😊. Skal snart finne frem julemusikken jeg også.

      Slett