onsdag 15. oktober 2014

Strikkejakke til liten frøken



Ull i fine høstfarger!
Hva betyr et strikketøy for deg?

For meg er det å holde på med et håndarbeide med på å definere meg som person.
Jeg er en dame som er veldig glad i å lage noe med hendene mine.
Det starter ofte med en idé eller en tanke, kanskje har jeg blitt inspirert av et blogginnelegg eller et magasin, eller jeg så noe fint i en butikk. 
Som regel ser jeg for meg hvem jeg skal gi det jeg lager til. Hvis det er noe til meg selv, hvordan det vil kle meg. Og når jeg lager noe være seg til huset, leiligheten eller hytta, hvilket rom det er til og hvor det skal plasseres. 
Det finnes så mange flotte håndarbeideideer og materialer, nydelige farger og kvaliteter. Jeg kan bli ganske begeistret, nærmest "høy" av alle muligheter som finnes. 
Når jeg så er i gang med et prosjekt, har jeg noe hyggelig å holde på med. Et strikketøy er som en god venn som ligger og venter på meg. Jeg kan strikke nærmest hvor som helst, det kan være tidtrøyte når jeg venter på noen, eller litt ekstra å holde på med mens jeg ser på tv om kvelden.


Strikketøyet kan være en utfordring for hodet, hvis oppskriften er vanskelig - og det er jo bare sunt. Samtidig er det repeterende ved å strikke maske etter maske, nesten som en mindfulløvelse og gir meg ro i sinnet. Dersom jeg ikke gjør altfor mye galt og må rekke opp, er strikking noe som gjør meg glad og fyller med med positiv energi!
Det å kunne se et ferdig resultat av timers arbeid gir en tilfredsstillelse, og økt apetitt på å gå i gang med noe nytt. 
Slik er det, jeg får aldri nok!


Dagens bilder er av strikkejakke til barnebarnet mitt.
Garnet kjøpte jeg når jeg var i Tyrkia for noen uker siden, og er 100% merinoull. Brukte pinner nr 5, så arbeidet gikk raskt unna. 
Det startet egentlig medat jeg skulle strikke en jakke i rosa. Men jeg ble så fascinert av både den nydelige røde og brune fargen, at jeg måtte lage en stripete jakke først. 
Er i gang med rosa jakke nå, og håper å kunne lage lue, votter og kanskje skjerf som vil passe til begge jakkene, for jeg var raus når jeg beregnet hvor mye garn jeg trengte. Strikkejakken er god og lang, og vil sikkert varme godt på kalde dager når vinteren kommer.



Har du et strikketøy på gang? Show and tell!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar