mandag 28. november 2011

Lefsesteking



God morgen, det er mandag og start på en ny uke!
Det er hyggelig å forberede til jul sammen med jentene mine. 
Denne helgen stekte vi kling og potetlomper.
Veldig kjekt å være to stykker til denne type bakst. En som kan kjevle og en som kan steke. Med julemusikk fra Klem FM, kom vi i riktig så god stemning. 
Kanskje dette er noe du vil prøve?
Her får du oppskrift på lefse.


Kling

Tradisjonell kling fra Telemark

ca 15 min + tid til steking
15 stk

Dette trenger du:

200 g smør
1 l melk
3 egg
1,5 kg hvetemel

steketakke

Fyll
750 g meierismør
500 g sukker

Slik gjør du:

Smelt smøret og ha i nesten all melken. Rør rundt til det starter å koke. Ha i resten av melken og tilsett eggene. Rør godt rundt og hell melkeblandingen i bakebollen, tilsett hvetemelet. Jobb med deigen til den blir smidig og tilsett ev litt mer mel. Rull digen til en lang pølse og del opp i like store emner. Deigen er best å jobbe med mens den ennå er lunken. Kjevl ut runde lefser på melet håndkle. Prøvestek en lefse for å se om du har riktig varme på takka, klingen skal småboble og snues ofte. Ferdigstekt når den er gyllen. Legg klingen i stabler når den er ferdigstekt.
Fyllet røres sammen.Før lefsene smøres, skyller du dem i lunkent vann og legg et klede over. Smør halve klingen med fyll og brett over. Smør halvparten og brett over igjen. Skjær lefsen i spisser. 
Kan fint fryses


Nå skal jeg ha en liten økt ved symaskinen. Må komme litt lenger på min babyquilt, slik at jeg har litt håndsøm til kveldens møte med quiltingsrud.

Ha en fin dag alle sammen!

Juleklem fra Hanne  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar