tirsdag 20. oktober 2015

Reisetips!



Hjemme igjen,
etter begivenhetsrik langhelg i Budapest.
En flytur på to og en halv time, og vi var fremme i den pulserende storbyen.
Vi bodde i et sentrumsnært hotell i det jødiske kvarter, ikke langt unna Operan og Synagogen.
Vi fikk sett og opplevd mye. Skrittelleren viste at vi hadde gått 44.000 skritt i løpet av det tre dager lange besøket. Dette var min første tur til Budapest, og jeg kunne gått tenke meg å reise tilbake en annen gang.


Fredag var vi og så en flott folkloreforestilling. Deretter var vi på båttur med tilhørende middag på Donau, elven som deler byen i to, Buda og Pest. Sent i seng og tidlig opp neste morgen. Shopping frem til lunch, og besøk til helsebadet Gellert på ettermiddagen. På kvelden var vi og spiste på en ungarsk tapasrestaurant, som vi hadde blitt anbefalt på forhånd. 


Søndag var det guidet sightseeingtur til fots, da var det godt å ha pakket med seg fornuftig fottøy. Vi var ute hele dagen, og fikk med oss mange severdigheter. Vi så bla. domkirken, opera'n, synagogen, palasset, parlamentet og fiskerbastionen. 


For min del var den dagens kulinariske høydepunkt ungarsk gulasjsuppe. Har kjøpt inn paprikapulver, og skal prøve å gjenskape smaksopplevelsen på mitt eget kjøkken.



Vi jenter brukte våre siste forinter på Victoria's Secret på flyplassen. I tillegg kjøpte jeg med meg ungarsk marsipan og dessertvin, som skal nytes ved en passende anledning.
Alt i alt en flott weekend med mange spennende inntrykk.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar