onsdag 31. august 2011

Casoulet saucisse


Er du sulten på noe godt til middag? Det er jeg! Har akkurat vært ute på en lengre sykkeltur og handlet med meg diverse til dagens varme måltid.

Siden det er en stund siden siste middagsoppskrift, tenkte jeg at jeg skulle by på en pølsefavoritt i dag. Passende mat nå som det begynner å bli litt høst i luften. 


Hvordan er det hjemme hos deg, sitter dere samlet og spiser, eller skjer det etterhvert som folket kommer hjem. Å samle hele familien til middag kan være vanskelig til tider, men den beste måten å få en prat om hva som har skjedd i løpet av dagen.


Casoulet  saucisse

4 porsjoner
20 min + tid i ovnen

Dette trenger du
100 g chorizo i skiver
1 stor løk
2 gulrøtter
2 fedd hvitløk
100 g sellerirot
3 dl hvitvin
2 bokser hermetiske tomater
3-5 grove pølser
frisk timian
2 dl buljong
1 dl olivenolje
2 bokser hvite bønner
salt og pepper

ildfastform
225º i 25 min
Slik gjør du
Stek først chorizoskivene sprø i stekepannen. Kutt grønnsakene i passe biter, ha dem i pannen og stek videre til blankt. Tilsett hvitvin og la den koke sammen med grønnsakene. Ha i tomater, oppskårne pølser, timian og buljong. La det småkoke, mens du legger bønnene i en ildfastform. Hell stekepannens innhold over bønnene og stek i ovnen til alt har fått en gyllen farge. 
Lukten mens du tilbereder den gryteretten, vil få alle i huset til å glede seg til å gå til bords. Her er det virkelig snakk om å få vann i munnen! 
Dersom du ikke har hvitvin i huset kan du bytte den ut med litt eplecider. Bacon fungere like godt som chorizo. Bruk fantasien og det du har for hånden. 

1 kommentar:

  1. Nam, nam dette ga meg virkelig vann i munnen, og antagelig min pølse elskende og blogg lesende mann også. Desverre er det ikke så lett å få tak i pølser her i India og ihvertfall ikke chorizo og grove pølser, men jeg gir ikke opp letingen ennå. I mellomtiden blir det stekt kyllingfilet med bønner og ris til middag i dag...og en ekte norsk eplekompott til dessert. Go'middag fra KathrineR

    SvarSlett