lørdag 27. september 2014

Septemberdager i Tyrkia


Siste mulighet for bruk av sommerklær dette året?
Å være på ferie om høsten er genialt.
Sommergarderoben er ennå ikke pakket bort, og jeg får en ekstra mulighet til å ta på meg lette gevanter.
At været og temperaturen er særdeles behagelig, er heller ikke å forakte. Det er bare å nyte dagene så lenge jeg har muligheten.


Når jeg er her så ofte som jeg har vært siste året, blir det til at jeg lager en del mat hjemme. Med mitt noe begrensede ordforråd, gjør jeg mitt beste for å bli forstått på det lokale markedet. Her om kvelden hadde jeg "kurs" i å lage vafler hjemme hos en tyrkisk familie. Vaffelene falt i god smak, tror de fant det litt eksotisk.

                             

Mat og håndarbeid er en sikker innfallsport for å komme i kontakt med de lokale damene. Har en liten konkurranse gående om hvem som kommer lengst på sitt håndarbeide. 
Jeg måtte til Alanya for å kjøpe garn til nytt strikkeprosjekt. Nydelige høstfarger i 100% merinoull.


Garn på tyrkisk heter ip, og ben ördum betyr jeg jeg strikker!
Stadig nye nyttige gloser, som utvider mitt noe begrensede ordforråd.


Denne uken har vært veldig spennende og innholdsrik, spesielt for husets yngste datter.
Hun har vært gjest i tre dager på den lokale skolen. Flere av lærerene og en jente i klassen hun besøkte snakket veldig godt engelsk, og dermed var isen brutt. Når jeg hentet henne på skolen om ettermiddagen hadde hun en sverm av gutter rundt seg. Samtaleemne rundt middagsbordet har vært om dette kan gjentas ved en senere anledning.


Det er høst og det betyr epler- granatepler. Modne og klare for å nytes!
Ha en fin helg!
I morgen reiser vi til Side for å være med på korpsseminar i en uke. Gleder oss til å se alle musikanter, ledere og foreldre. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar