torsdag 15. mai 2014

17. mai, er vi så glad i...


 Snart er alt klart!
Regner med at det er flere som holder på med forberedelser til 17. mai?
Nasjonaldagen vår er en av dagene i året jeg setter mest pris på.
Festkledde barn og voksne, fra tidlig om morgenen til sent på kvelden. Korpsmusikk, hurrarop for Norge, pølser og is.
Nå ligger bunadsølvet klart, skjorter og forklær er strøket og skoene nypusset.



Dette blir siste året jeg legger ut og ned denne Rondastakken. Til høsten blir det oppstart på ny festdrakt til husets yngste datter, for hun står konfirmant neste vår.
Hvis jeg skal komme med noe sømtips i forbindelse med det å tilpasse bunader, må det være å tråkle godt og skifte til ny nål i symaskinen.
Det er bare tull å tro at du klarer å sy livet fast i stakken ved hjelp av knappenåler. 
Det går mye raskere og blir mye bedre resultat, hvis du tråkler først. Husk å bruke en kontrastfarge på tråkletråden, da ser du hvilken tråd du skal fjerne etter at du har sydd med maskin.
Ingenting er så vanskelig som å sy med sløv nål. Bunadstoffer er ofte tykke, og det er nærmest umulig å komme igjennom flere lag med stoff med gammel nål. Med ny nål, som egner seg til søm av jeans el. går arbeidet som en lek!



Rart å tenke på at det er 24 år siden jeg broderte dette forkleet. Den vinteren var jeg høygravid, og magen fungerte godt som støtte for mitt håndarbeide. Jeg er veldig glad i Vestfolddrakten min, ekstra gøy selvfølgelig, at jeg har sydd den selv!



Ja, da henger alt klart i stua. 
Arkitektstudenten lo når jeg sa at hun måtte dynke skjorta og legge den i kjøleskapet over natten, før hun kunne stryke den.

God natt!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar