onsdag 7. mai 2014

Rask og sunn lunch

Hallo igjen!
Noen dager siden sist, og her i Oslo regner det på 3. dagen.
Tenk hvordan syrinene kommer til å blomstre når sola titter frem, det gleder jeg meg til!

Jentene mine og jeg hadde noen deilige dager i Trondheim, spa på Britannia hotell kan anbefales på det varmeste. Ekstra morsomt var det at vi bodde i suiten til Flettfrid Andresen. 
Slik luksus vil jeg ha hver dag sa husets trettenåring til frokost, hun satt og spiste sjokoladecroissant  og kelneren hadde nettopp etterfylt tekoppen hennes. 
Ja det letteste som finnes er å venne seg til luksus, men for å sette pris på det er det greit at det er forskjell på fest og hverdag.

-Og der kom stikkordet for dagens oppskrift. Vil dele en super hverdagslunch med dere.
Lavkarbo som bare det, i og med at dette er en pai uten det tradisjonelle butterdeigskallet.


Pai uten skall

10 min + tid i ovnen
5 minipaier

Dette trenger du:

5 egg
½ dl crème fraîche
1 dl revet cheddarost
1 dl revet mozzarellaost,
8 skiver herregårdsalami
4 soltørkede tomater
10-12 blader frisk basilikum
1 krm grovmaltpepper

5 minipaiformer
175º ca 25 min

Slik gjør du:

Bland sammen egg, crème fraîche, ost og pepper i en bolle. Tilsett grovkuttet salami, tomater og basilikum. Hell røren i paiformene. Stekes midt i ovnen til de har fått en gyllen farge.
Melon smaker alltid godt sammen med pai, denne typen har spesielt lavt karboinnhold.


Til slutt et bilde av kniv, skje og gaffel.
Mest fordi mine tyrkiske gloser i dag er: Bıçak kaşık ve çatal. 
Å lære et nytt språk er skikkelig hjernetrim, og alle midler, slik som å poste bilder av bestikket mitt, er med på å få meg til å huske.

Nyt resten av dagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar