søndag 17. april 2016

Sengehygge part 1.


Varmeflaske og nattsokker,
er deilig følge i sengen på kalde kvelder.
Klarer ikke å vente til alt er ferdig, med å vise frem hva jeg holder på med på strikkefronten.
Syns den grågrønne fargen på garnet er helt nydelig. Jeg strikker med Tumi og Plum fra Rauma. Tumi er 50% ull og alpakka, mens Plum er 70- 30% mohair og polyamid. Til sammen gir det en mykt, varmt og litt fluffy inntrykk. Må skryte av mohairgarnet, det loer overhodet ikke. Har brukt dette garnet som effektgarn både til slumrepledd, liten bolero og leggvarmere ( bilde kommer senere) og nå til dette siste prosjektet. Uansett hva jeg har på meg, er jeg like hårfri når jeg legger fra meg strikketøyet.


Varmeflaske er fast inventar hos oss, være seg hjemme eller på hytta. Hjelper godt mot magevondt, ømme muskler eller rett og slett som selskap i sengen på kalde netter.
Med det fine trekket i entrelac-strikking, kan den få lov til å ligge fremme på en kommode eller henge på en knagg på veggen.
Denne strikkemetoden som gir et fletteinntrykk, var helt ny for meg. Etter prøvelapp med litt prøving og feiling, fant jeg ut at dette var en skikkelig morsom strikketeknikk. Å starte med varmeflasketrekk, som er en rett opp og ned affære er smart, for da lærer man seg teknikken virkelig godt.


Til å være en person som virkelig hater å bruke sokker på dagtid, er det kanskje rart at jeg elsker å ta på meg myke sokker når jeg skifter til nattøy. Men, sånn er det og spesielt på kalde kvelder. Gleder meg til sokk nummer to blir ferdig, slik at jeg kan gå i gang med siste del av dette strikkesettet. Har designet noe til å ha over nattkjolen, som skal varme godt over bryst og skuldre. Men, jeg får nok bare såvidt begynt på dette, før jeg skal ut å reise. 
Tirsdag går turen på nytt til vårt lille ferieparadis. Denne gang er det barnebarnet på fire og min kjære mor, som er med som feriegjester. Bassenget er fylt for sesongen og temperaturen både i havet og i lufta, som på flotte sommerdager her hjemme. Dermed burde vi ha de beste forutsetninger, for å få en deilig uke sammen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar