torsdag 24. november 2016

Bakstekone for en dag!


Nystekt brød
Jammen sa jeg brødbakst!
Tidligere denne uken var jeg på gårdsbesøk og fikk være med på å bake brød.
Under en av høstens strikkeworkshops ble jeg kjent med en hyggelig dame. I tillegg til at hun er utrolig flink til å strikke, viste det seg at vi hadde mange ting til felles.
Dermed hadde jeg plutselig invitert meg selv til brødbakedag!


Deigen var allerede satt før jeg kom, snakk om stor bakstemaskin. Denne herligheten tok 25 kg mel og 15 L veske. Selv har jeg alltid for mye gjær i deigen.  Til denne baksten gikk det med 2 pk fersk gjær. Og det var ikke noe i veien med denne hevingen her, deigen este så vi måtte redde noe fra å falle på gulvet.


Oven var også fyrt opp før jeg kom, og ennå mer skulle til for å få ønsket temperatur.
Når ovnen hadde blitt glovarm, ble glørne rakt til side og steinene vasket rene.


Med skaut, forkle og dobbelt lag med ull på overkroppen var jeg rett kledd for en formiddag i bakstekjelleren. Etter litt øvelse fikk jeg dreis på hvor store emnene skulle være, og følte at jeg gjorde litt nytte for meg.


Før etterheving, ble brødene penslet med egg og melk og stekt raskt på hver side. Dette heter å grisle brødene. Dette gir en fin sprø skorpe, samtidig som det gir et saftig bakeverk.



Dette er Sigrid som styrer bakingen med en stø hånd. Bakingen gikk helt knirkefritt, for dette er dame med mange års erfaring med storbakst.


Ovnen hadde plass til alle 49 brødene.  Et lite øyeblikk så det ut til at det ikke skulle være rom til alle sammen, men jammen fikk de ikke plass.


Etter 45 min i stenovnen var brødene ferdigstekt og klare til å taes ut. Lukten av nybakt brød fylte hele kjelleren, heldigvis var vi blitt enige om å prøvesmake.


Hjemmebakt brød med rørte jordbær og brunost. 
Jammen smakte det godt, man blir nemlig sulten etter en lang dag med storbakst.
Det skal sies at vi spiste nydelig suppe til formiddagsmat, midtveis i baksten. Ennå smakte det himmelsk godt med nybakt brød, før jeg måtte tenke på hjemoverveien.
Kjære Sigrid, tusen takk for at jeg fikk være med på bakedag. Nå er det min tur til å vise gjestfrihet, mon tro hva vi skal finne på....



Vel, dette innlegget skulle bli til i ro og mak, mens jeg ventet på fly til Stavanger. Først ble det annonsert forsinkelser to ganger, før avgangen ble kansellert. Heldigvis fikk jeg ny avgang i ettermiddag, og strikkeworkshop har blitt utsatt med en time.
Nå sitter jeg igjen ved gaten, og snart blir dette blogginnlegget publisert.




1 kommentar: