torsdag 24. september 2015

Eplehøst


God morgen alle sammen!
Håper alt er vel og at dere passet på å stå opp med rette foten.
Det er høst i luften!  
Vi har passert høstjevndøgn, dagene blir stadig kortere og temperaturen er dalende.
Årets eplehøst var ikke mye å skryte av, men noe frukt ble det. 
Jeg pleier å levere inn eplene til Askim frukt og bær presseri, og samtidig kjøpe inn litt eplemost og syltetøy. 


Noen epler er det greit å beholde selv, for det smaker godt med hjemmelaget eplemos. 
Jeg gidder ikke å skrelle eplene, bare grovkutter de og lar det småkoke en liten halvtime, før jeg "siler" eplemassen gjennom et døslag. Hvor mye sukker som trengs, varierer med hvor søt man liker eplemosen. Jeg pleier å smake meg frem til jeg er fornøyd med sødmen. Eplemos skal være både frisk og søt i smaken. 


All kuttejobb ble gjort ute i hagen, deilig å være mest mulig ute, for det kommer fort nok dager hvor man har det best innendørs.
Det var jenteklubb i går kveld, så det var deilig med en ekstra kaffekopp og litt pen start på dagen. 
Men, nå er det bare å komme seg i fillene, det er arbeid som venter.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar