onsdag 21. september 2016

Høststrikk


Pannebåndet er nettopp ferdig!
Jeg strikker tilbehør som kan brukes sammen med teppeponchoen.
Det har vært litt stille fra meg, og det er fordi det ikke har blitt strikket så mye. 
Jeg har vært en snartur i England og hjulpet til med å innlosjere arkitektstudenten. Hun skal ha et utvekslingsår i Portsmouth, og introduction day var på mandag. 
Håpet var å bli ferdig med dette strikkesettet bestående av teppeponcho, pannebånd og votter før hun dro, slik at hun kunne være min fotomodell. Det rakk jeg ikke dessverre, så jeg må nok fri til husets yngstejente nok en gang.


Nå ligger ponchoen nyvasket og til blokking. 
Den skal holdes sammen med et lærbelte, og det er laget hull til å trekke beltet gjennom. Det blir enklere å forstå når jeg kan ta bilde av den på.
Først hadde jeg tenkt at ponchoen skulle ha frynser, men nå er jeg ikke så sikker på det lenger. Den får fin lengde, nærmere 80 cm lang.
Jeg har strikket på pinner nr 5 og benyttet Lett Lopi, som er et islandsk ullgarn. 
Jeg syns garnet har utrolig fin glød og fargemetning. Før plaggene blir vasket, kan dette garnet føles litt stikkete, men det blir borte etter et par ganger i milovask. 


Før jeg blokker strikkeplagg, vasker jeg det lett og kryster vannet ut ved å vri det opp mellom to badehåndkler. Deretter spenner jeg det opp med spesialnåler over isoporplater, og lar det ligge å tørke. 
Neste gang jeg viser frem bilder av ponchoen, skal vottene være ferdig og bilder skal taes ute i deilig høstvær.
Ha noen fine dager til vi igjen møtes her på bloggen!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar