søndag 14. august 2011

Litt tertefin kanskje?


Hallo søndag ettermiddag! 
Siste helg i sommerferien på hytta, har blitt nydt til det fulle. Lørdagen var et eventyr, med fint vær og hyggelig besøk. På et lite hyttekjøkken, begrenser det seg litt, hva jeg kan ha av elektriske hjelpemidler. Allikevel syns jeg det er hyggelig å varte opp med litt ekstra godt, når vi får besøk. Denne gangen ble det en terte fylt med friske bær. Av mesterkokken Gunnar Hvarnes, lærte jeg å lage mascarponekrem. Har du ikke smakt det før, er kanskje dette anledningen til å prøve? For til denne terten, passet det veldig godt med slik krem.   

Terte med bær og mascarponekrem

6 porsjoner
tar mer enn 1 time

Dette trenger du:
120 g hvetemel
85 g kaldt smør
1 klype salt
35 g melis
1 eggeplomme
100 g mørk sjokolade
50 g skåldede mandler
600 g blandet bær
120 g ripsgele

Mascarponekrem
250 g mascarpone
1 dl kremfløte
frø fra 1 vaniljestang
0,5 g melis

terteform ca 21 cm
180º i ca 20 min

Slik gjør du:
Smuldre sammen mel, smør, salt og melis. Bland inn eggeplommen og samle deigen. Pakk den inn i plast og la den hvile i kjøleskapet i 20 min. Smør en terteform med smør, klem ut deigen og dekk formen godt. Prikk bunnen med en gaffel og la den stå i kjøleskapet i 30 min. Stek tertebunnen til den er sprø og gjennomstekt. Ha hakket sjokolade i den varme bunnen. La den smelte og bre den jevnt utover. Dryss over finhakkede mandler, og sett tertebunnen ytterligere 30 min i kjøleskapet. Pisk mascarpone, fløte, vaniljefrø og melis sammen til en luftig krem. Fyll den i den kalde tertebunnen, og fordel masse bær utover. Smelt ripsgeleen forsiktig i en liten gryte, og hell den over bærene. Terten kan godt serveres med en gang eller holde seg i kjøleskapet i 1 døgn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar