fredag 5. august 2011

Fiskegryte a la Fjordroa


God fredag til deg! Ja, for det er vel fredag? Må innrømme at det er litt lett å gå surr i dagene når det er ferie.
Hva smaker vel mer av sommer, enn en deilig fiskesuppe? I går lagde jeg fiskesuppe til middag, den var virkelig himmelsk god. Prøv oppskriften selv, og kom gjerne med en tilbakemelding!
Før oppskriften kommer, må vise deg bilde av noe annet. 


Har akkurat kommet inn etter endt arbeidsøkt med trefelling. Mennene holder på litt til, men det øs-pøser, så jeg håper de tar til vettet og kommer inn snart. Må lage litt te, slik at de får varmen tilbake i kroppen!
Vi hadde et stort furutre, som sto bak hytta, ut mot veien. Dette var et tre vi ikke hadde mye glede av, og som hyttenaboene i rekka bak ønsket felt. Hvis du har hytte ved sjøen, vet du hvordan det er; Alle vil ha mest mulig utsikt til vannet.
Vi har fått super hjelp til å felle treet, samme kar som hjalp oss under vårdugnaden. Treet var kjempehøyt, minst 15-17 meter. Her henger apekatten, jeg blir svimmel bare av å se på. Jeg passer best til å kløyve og bære ved.
Så var det oppskriften da, den kommer her.

Fiskegryte a la Fjordroa

4 porsjoner
20 min

Dette trenger du
400 g blandet fisk
½  kg blåskjell
1 stor løk
1 fennikel
3 gulrøtter
1 purre
3 stenger stangselleri
1 rød paprika
olivenolje
4 tomater
3 fedd hvitløk
0,5 g safran
2,5 dl hvitvin
7,5 dl vann
2 terninger fiskebuljong
frisk timian
bladpersille
salt og pepper

godt brød

Slik gjør du
Skyll og rens blåskjellene, del fisken i passe store biter, ca 3x3 cm, sett til side. Skjær løk, fennikel, gulrøtter, purre, stangselleri og paprika i biter, og fres det i en dyp gryte med litt olivenolje. Fjern innmaten og grovhakk  tomatene. Ha dem i gryta sammen med hvitløk og safran. La surre videre i et par minutter. Tilsett hvitvin, fiskebuljong, uter og salt og pepper. Kok forsiktig i 4-5 min til grønnsakene begynner å bli møre. Legg i fisk og blåskjell, og la småkoke ytterligere i 3 min. Pynt med ferske urter og server umiddelbart med godt brød ved siden av.

1 kommentar:

  1. Denne suppen ser nydelig ut H. Jørgen elsker fisk og blåskjell, så denne må prøves.

    SvarSlett